pondělí 24. října 2016

Tata Geek : Tankové bitvy

Tata Geek : Tankové bitvy

Deskové hry pro těsně předškolní děti jsou problematická záležitost. Člověče nezlob se je málo akční (to jsme nahradili hrou Jožin z bažin) anebo jsou pravidla komplikovaná pro zapamatování. Protože číst ještě kluci neumí, odpadají zatím i karetní hry kromě Prší.

Osobně mám rád hry bez omezení hracím plánem, velmi se mi libí Wing of Wars. Pravidla leteckého boje a zákonitosti pohybu ovšem zatím spadají do zmíněného ranku složitých pravidel. Jako alternativu hrajeme s lodičkami hru Regata, která se občas zvrhne do potápění soupeřů.
O víkendu jsme s Maxem dali ovšem dohromady vlastní hru, která je v zábavnosti aktuálně bezkonkurenční. Stačili nám dílky Lega, které nejsou spotřebované do některého z výtvorů co se mi v noci zarývají v dětském pokoji do nohou, pár barevných kostek a kus pravítka.

Tankové bitva – pravidla:

Herní plocha – jakýkoliv volný prostor. Dokonce nemusí být ani moc volný, budou se hodit překážky jako úkryty. My hrajeme v dětském pokoji, kde mají kluci zároveň roztaženou vláčkodráhu. Vzdálenost mezi úvodním rozestavením tanků by měla být cca 10-12 délek střeleckého meřítka (viz níže).
Tanky – máme z Lega, ale klidně poslouží třeba plastové či kovové modely. Tanky můžou mít otáčecí hlaveň nebo fungovat jako stíhače tanků. Na ukázku dva z našich modelů.


Hrajeme se třemi tanky/stíhači tanků na každé straně, počet je však neomezen, klidně se dá hrát i jen 1 x 1.
Každý tank má tři životy, jakmile přijde o všechny je zničen. Částečné poškození nemá žádný vliv na hru.

Pohyb – žádné složité počítání. Každý tank má ve svém tahu možnost využít jeden pohyb. Máme rozdělené kostky na pohyb a střelbu podle barev, ale není to nutnost. Bílé kostky na pohyb určují o kolik délek tanku se pohne. Ano delší tank má výhodu. Zatáčení ve výseči cca 60stupňů ve směru pohybu je v rámci odchylky zdarma. Zatočení do pravého úhlu krátí pohybovou jednotku (délka tanku) na polovinu a větší zatočení (otočení do protisměru) stojí jednu délku tanku.Pro příklad, pokud padne jednička, můžete popojet o jednu délku tanku vpřed nebo se namísto toho zcela otočit do protisměru.

Otáčení věže je zdarma, tanky mají tak proti stíhačům tanků výhodu. Stíhače tanků musí mířit víceméně správným směrem, kterým chtějí střílet.

Střelba – opět jednoduše, tentokrát ovšem existuje možnost házet dvěma kostkami. Pokud máte nepřátelský tank ve výhledu, zjistíte dostřel pomocí střeleckého měřítka. My jsme použili plastové pravítko ze sady dětského nářadí, stačí však jakákoliv tyčka v odpovídající délce (v poměru k tankům). Pomocí měřítka “odkrokuji” vzdálenost, maximální dostřel je 6 délek. Počet délek určuje jaké číslo na kostce (nebo vyšší) znamená zásah. Tedy při vzdálenosti 6 délek, je zásah jen pokud padne 6tka, při vzdálenosti 4 délek je zásah pokud padne číslo 4 nebo vyšší, pokud je vzdálenost jedna délek nebo menší, je jedno co padne, zásah je vždycky. V rámci rozlišení používáme pro střelbu červené kostky.

Pokud se tank nehýbal, je střelba pomocí dvou kostek – pokud oba uspějí, přijde cíl o dva životy. V případě pohybu se hází jen jednou kostkou – maximálně tak uberete jen jeden život.

Varianty -  Nyní zkoušíme variantu, že liché číslo znamená zároveň poškozený pás, zasažený tank v příštím kole musí opravit a nemůže se hýbat ani střílet.
Také jsme zvažovali obtížnost střelby na jedoucí cíl, snížením počtu kostek při střelba na tank, který se v předchozím kole pohyboval. Dopadem je, že jedoucí tank na jedoucí tank nemůže střílet, ale při větším počtu tanků je složité si pamatovat stavy bez značení a zbytečně se již pravidla komplikují.

Důležité je hrát a ne počítat.

Žádné komentáře:

Okomentovat